W 2026 r. Polregio ma uruchomić nowe pociągi relacji Białystok – Małkinia. Samorząd województwa mazowieckiego podkreśla, że od lat współpracuje z regionem podlaskim w zakresie wymiany pracy eksploatacyjnej na odcinkach stykowych. Pośrednio będzie więc uczestniczyć w finansowaniu przewozów.
W kwietniu pisaliśmy o planowanym uruchomieniu dwóch par nowych pociągów regionalnych
z Białegostoku do Małkini. Mają one pojawić się w rozkładzie jazdy wraz z początkiem 2026 r. Na zlecenie marszałka województwa podlaskiego połączenie obsłuży Polregio. Jego organizator poinformował nas, że będzie jedynym podmiotem finansującym przewozy na tej trasie.
Na styku województw rolę wiodącą mają KM
Pociągi będą mieć charakter międzywojewódzki, bo stacja Małkinia jest położona już na terenie administracyjnego Mazowsza. Do sprawy rozszerzenia oferty na odcinku stykowym odniósł się teraz samorząd z Warszawy. Podkreślił on, że w dalszym ciągu funkcjonować będą połączenia uruchamiane przez województwo mazowieckie, a wybiegające na teren województwa podlaskiego. – W projekcie rozkładu jazdy pociągów edycji 2025/2026 organizator publicznego transportu zbiorowego na terenie województwa mazowieckiego założył kursowanie 11 par pociągów (dziewięć par kursujących codziennie i dwie pary w dni robocze) z i do Czyżewa znajdującego się na terenie województwa podlaskiego – mówi Marta Milewska, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego.
Tym samym fragment Małkinia – Czyżew będzie obsługiwany zarówno przez KM, jak i przez Polregio, przy czym to pierwszy z wymienionych operatorów będzie miał dominujący udział w ofercie. – Praca eksploatacyjna na linii kolejowej nr 6 na terenie województwa podlaskiego, jaka planowana jest do wykonania przez spółkę Koleje Mazowieckie, szacowana jest na 34,8 tys. pociągokilometrów. Praca eksploatacyjna, jaką planuje wykonać spółka Polregio na tej samej linii na terenie województwa mazowieckiego poprzez uruchomienie dwóch Par pociągów na odcinku Białystok – Małkinia, szacowana jest zaś na ok. 21,8 tys. pociągokilometrów. Wynika z tego, że spółka KM na linii nr 6 na terenie województwa podlaskiego wykona o prawie 13 tys. pociągokilometrów więcej niż spółka Polregio na terenie województwa mazowieckiego – usłyszeliśmy.
Województwa wyrównują przewozy zlecane w sąsiednim regionie
Przedstawicielka UMWM przypomina także, że od 2011 r. samorządy województw podlaskiego i mazowieckiego zawierają porozumienia o wspólnej organizacji przewozów na styku regionów. – Przewozy rozliczane są na podstawie kompensaty wykonanej pracy eksploatacyjnej – tłumaczy. W kolejnym rocznym rozkładzie jazdy, który wejdzie w życie w grudniu tego roku, również obowiązywać ma taka sama zasada wzajemnego rozliczania połączeń na wszystkich odcinkach stykowych.
Przypomnijmy, że podobny układ połączeń funkcjonuje na trasie z Siedlec do Czeremchy. Również tam pociągi uruchamiają zarówno KM, jak i Polregio. Ostatni z wymienionych operatorów na zlecenie UMWP utrzymuje również pociągi relacji Białystok – Ostrołęka, które obsługują krótki odcinek leżący na terenie województwa mazowieckiego.